Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej to rejestr firm, który zawiera informacje o przedsiębiorcach prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą w Polsce. W rejestrze znajdują się wyłącznie wpisy przedsiębiorców, którzy:
- prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą,
- są wspólnikami spółek cywilnych osób fizycznych.
We wniosku CEIDG-1 trzeba podać: swoje dane (imię, nazwisko, miejsce urodzenia), PESEL*, wszystkie posiadane obywatelstwa, adres zamieszkania oraz adresy związane z zakładaną działalnością, nazwę firmy, kody PKD, liczbę pracowników (których planujemy zatrudnić), datę rozpoczęcia działalności, informacje o ubezpieczeniu w ZUS lub KRUS.
*Jeśli nie masz nadanego numeru PESEL, zaznacz “nie posiadam numeru PESEL.
Wyjątek od rejestracji CEIDG jest, wtedy gdy planujemy prowadzić działalność nierejestrowaną. W tym przypadku wystarczy prowadzić uproszczoną ewidencję sprzedaży i opłacać podatki. Możesz zdecydować się na to rozwiązane, jeśli:
- jesteś osobą fizyczną, a przychody z twojej działalności nie przekraczają w żadnym miesiącu 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia,
- to twoje pierwsza działalność gospodarcza.
Wniosek o wpis do CEIDG możesz złożyć przez Internet. Jeśli chcesz załatwić sprawę w urzędzie, skorzystaj z pomocy dowolnego urzędu miasta lub gminy. W urzędzie możesz podpisać wniosek elektroniczny wypełniony na stronie CEIDG albo złożyć wniosek papierowy. Aby znaleźć najbliższy urząd, wpisz miejscowość, w której mieszkasz.
Złożenie wniosku do CEIDG możesz wykonać na 5 sposobów:
- złożenie wniosku online bez wychodzenia z domu,
- wypełnienie wniosku online i złożenie w urzędzie,
- założenie firmy przez telefon,
- złożenie wniosku osobiście,
- wysłanie wniosku listem poleconym.