Czy koszty reprezentacji oraz reklamy mogą stanowić koszt uzyskania przychodu? Dlaczego ewidencja księgowa tego przypadku wzbudza tak wiele kontrowersji?

Czym są koszty reprezentacji? Zgodnie z informacją przedstawioną przez Naczelnika Sądu Administracyjnego to wydatki związane z przedstawicielstwem podatnika lub prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa, bez względu na ich wystawność lub miejsce świadczenia.

W zakres reprezentacji firmy możemy zaliczyć również prezenty dla klientów oraz kontrahentów, których celem jest przedstawienie firmy w korzystniejszy sposób. Jak powinny zostać rozliczone?

  • jeżeli prezenty dla kontrahentów zawierają logo firmowe, uznawane są za zwykłe koszty reklamy i może zostać od takich wydatków odliczony podatek VAT (w przypadku czynnych podatników VAT) oraz wydatek może zostać zaliczony do kosztów firmowych
  • jeżeli na prezentach nie ma logo firmowego należy je potraktować jako koszty reprezentacji, czyli wydatek nie może zostać zaliczony do kosztów firmowych.

A co z wydatkami na reklamę?

Za reklamę uznaje się rozpowszechnianie informacji o danej firmie, produkcie czy usłudze w celu zwrócenia na nie uwagi. Zgodnie z przepisami przedsiębiorca ma prawo do ujmowania w kosztach wydatków na reklamę, ponieważ mają one na celu pozyskanie nowego źródła przychodu.